ЖЫЦЦЁ НАШЫХ
ДЗЯЦЕЙ
Аўтарам, якія спрабуюць ствараць уласныя творы -- да якіх
адношу і сябе -- напэўна, знаёма гэтае пачуццё: кожнае апавяданне (гэта ў мяне,
у некага іншага, магчыма, карціна, песня ці верш) нараджаецца ў пакутах,
сумненнях, бяссоннымі начамі. І калі нават потым ты сам бачыш у сваім творы
нейкія недахопы -- ён дарагі табе, як уласнае дзіцятка…
А яно, гэтае “дзіцятка”, табой народжанае, ледзь пабачыла
свет – і стала жыць уласным жыццём, неадназначным: часам падабаецца людзям, а
калі -- і не, некага кранае за душу, а для іншых застаецца непрыкмечаным І ты
назіраеш за яго самастойным жыццём з перажываннем – каб жа толькі ў яго ўсё
атрымалася, і нейкай своеасаблівай рэўнасцю, якая бывае толькі ў бацькоў да дзяцей,
а часам нават са здзіўленнем: гэта сапраўды -- маё?!
З гэткім здзіўленнем, часам – бацькоўскай рэўнасцю і
нават непазнаваннем уласнага твора я сачыла за самастойным жыццём сваёй п’есы
“Калядны вечар”, пераўтворанай ў драматычны твор з апавядання “Вечар перад
Ражаством”. І хоць прысутнічала на кожнай рэпетыцыі, са здзіўленнем адзначала,
што спектакль, які нараджаўся на маіх вачах і з маім непасрэдным удзелам, быў
зусім іншы, чым апавяданне і нават п’еса. Ён жыў сваім жыццём! Яго нанова
“нараджалі” рэжысёр-пастаноўшчык Вольга Турубарава, нашы самадзейныя акцёры – Хрысціна
Гіруць, Вольга Лябецкая, Наталля Волк-Леановіч, Галіна Свірыд. Прыдумвалі
гераіням жыццё, якое яны пражылі да сустрэчы ў доме састарэлых, рысы характару,
мову, звычкі, рухі…
Узнікае заканамернае пытанне: для чаго нам усім гэта
патрэбна? Навошта шэсць зусім не юных жанчын, абцяжараных працоўнымі,
грамадскімі і хатнімі клопатамі, на працягу амаль двух месяцаў кожны вечар
адкладвалі ўсе свае справы і па дзве гадзіны, а то і больш, аддавалі
рэпетыцыям? Нас ніхто не прымушаў, гэта не ўваходзіла ў нашы службовыя і нават
грамадскія абавязкі, нам не “спускалі” дырэктыву “зверху” і мы не рыхтаваліся
да чарговага невядома кім аб’яўленага і нікому непатрэбнага конкурсу. Мы не
спадзяваліся на нейкае матэрыяльнае ўзнагароджанне і не рваліся на сцэну, “у
артысткі”– наадварот, гэта палохала найбольш.
Найлепш нашу агульную мэту выказала пасля адной з
рэпетыцый Наталля Волк-Леановіч. “Калі гэты спектакль “зачэпіць” хоць аднаго гледача,
калі хоць нехта адзін не адвязе свайго бацьку ці маці на сацыяльны ложак ці
дапаможа старому чалавеку, што жыве па-суседску – значыць, мы не дарэмна тут
стараліся, не змарнавалі час”.
Пасля спектакля было шмат удзячных водгукаў ад гледачоў,
якія сведчылі: сапраўды, “зачапіла”. Значыць,
сваю галоўную мэту мы выканалі.
Хоць была ў спектакля і яшчэ адна, больш канкрэтная і
практычная мэта: сабраць сродкі для дапамогі адзінокім старым, якія, самі таго
не ведаючы, сталі прататыпамі герояў п’есы. Яна была ўжо напісана, і поўным
ходам ішлі рэпетыцыі, калі я пабывала ў Міхалішкаўскай бальніцы, дзе сярод
пацыентаў сацыяльных ложкаў сустрэла ўсіх сваіх гераінь: і Міхайлаўну, і
Стасечку, і Веру, і Сцепаніду… Нельга без сардэчнага болю глядзець у выцвілыя
ад слёз вочы гэтых старых… Нам хацелася падарыць ім хоць маленькае свята. І
прыцягнуць да гэтай высакароднай справы як можна больш жыхароў Астравеччыны.
На шчасце, гэта нам удалося. І мы ў чарговы раз пераканаліся,
што людзі ў нас не настолькі чэрствыя і скупыя, як многія прывыклі думаць, і
што душы іх заўсёды гатовыя адгукнуцца на чужую бяду – ва ўсякім выпадку, такіх
вельмі шмат.
Уваход на спектакль быў свабодны: не было ні білетаў, ні
пэўнай цаны на іх. Людзі маглі пакінуць свае ахвяраванні пры ўваходзе ў залу –
хто колькі мог ці лічыў патрэбным – для дапамогі пацыентам сацыяльных ложкаў
Міхалішкаўскай бальніцы.
І яны пакідалі – хто тысячу рублёў, хто – 20 ці 50 тысяч.
А хто – і 100 ці 200 тысяч. І не толькі пры ўваходзе ў залу – многія пакідалі
грошы, выходзячы з яе – нам гаварылі, што такіх было нават больш. А некаторыя,
хто па нейкіх прычынах не мог прыйсці на спектакль, потым прыносілі грошы ў
рэдакцыю з той жа просьбай: на ахвяраванні для абяздоленых старых.
На гэтыя грошы былі набыты падарункі для кожнага пацыентаў,
што знаходзіліся на ўтрыманні на
сацыяльных ложках. Шчасцю бабулек і дзядуляў не было мяжы… Гэтаксама, як і слязам…
Хоць і сцвярджалі пацыенты, што плачуць ад радасці – ад усведамлення, што пра
іх, забытых і пакінутых, помняць…
І сардэчнаму болю, які не адпускае да гэтага часу…
Ніна РЫБІК