СІМВОЛІКА ВОБРАЗУ
ВЯРБЫ Ў БЕЛАРУСКІХ НАРОДНЫХ ПЕСНЯХ І АЎТАРСКІХ ПАЭТЫЧНЫХ ТВОРАХ
Назаўжды застаюцца ў нашай памяці дрэвы, пасаджаныя намі самімі ці разам з
равеснікамі. У кожнага з нас – сваё любімае дрэва. А ёсць дрэвы-сімвалы, якія
найбольш выразна перадаюць дух і характар жыхароў той ці іншай краіны.
Вобразы дрэў, лесу шырока прадстаўлены як у фальклоры, так і ў беларускай
паэзіі. Славяне з даўніх часоў абагаўлялі дрэвы і верылі, што многія з іх
дапамогуць ім у штодзённым жыцці. Дрэвы канкрэтнага вiду
дзякуючы нейкiм адметным уласцiвасцям набывалі сваё сакральнае значэнне,
пераўтвараючыся ў своеасаблівы сімвал. Сімвалічнае значэнне дрэва абавязкова
замацоўвалася ў мiфалогii i адлюстроўвалася ў фальклорна-абрадавай практыцы.
Многія з гэтых сімвалічных значэнняў захаваліся і па сённяшні дзень, знайшлі
сваё ўвасабленне ў мастацтве.
З якімі ж дрэвамі-сімваламі звязаны лёс нашай Бацькаўшчыны? Адназначнага
адказу пакуль няма. У творчасці дзеячаў культуры – літаратараў, мастакоў,
кампазітараў, якія надзвычай тонка і вельмі абагульнена адлюстроўваюць духоўную сувязь свайго народа
з прыродаю, навакольнай
прасторай, – розныя дрэвы выступаюць у якасці сімвалаў роднага краю. Даследчыкі духоўных
скарбаў беларусаў выказваюць таксама розныя меркаванні на гэты конт.
З усіх дрэў, што растуць на Беларусі, на першае месца могуць прэтэндаваць
бяроза, вярба, дуб, сасна, явар.
Ад старажытных часоў да нашых дзён і ў практычна-гаспадарчым, і ў
рытуальна-міфалагічным планах вылучаецца вярба. Вярба, як падае “Тлумачальны
слоўнік беларускай мовы”, – гэта “дрэвавая і кустовая расліна сямейства
вярбовых з разложыстымі галінамі і вузкім лісцем” [1, с. 143]. Паводле народных
паданняў, вярба – тужлівае і самотнае дрэва, якое заўсёды спрыяе
людзям, клапоціцца пра іх. Жыццяздольнасць і трываласць вярбы
ўслаўлена як у фальклорных, так і ў паэтычных творах.
Адзначым, што многія пытанні, звязаныя з даследаваннем сімвалаў дзікарослых
дрэў як спецыфічным культурным (этнаграфічным, філалагічным, мастацтвазнаўчым,
рэлігійным) феноменам, засталіся не дастаткова вывучанымі і, у прыватнасці,
адсутнічае спецыяльнае даследаванне сімволікі вобразу вярбы у фальклорных
тэкстах і аўтарскіх творах беларускіх паэтаў.
У час даследавання было разгледжана 18 беларускіх народных песень і 22
аўтарскія паэтычныя творы, у якіх надзвычай шырока апаэтызаваны вобраз вярбы.
Вярба – гэта дрэва, якое ў асноўным расце па нізкіх мясцінах – над рэчкай,
ручаём, каля вады, што адлюстравана і ў песнях, і ў вершах.
У народных беларускіх песнях вобраз вярбы – гэта сімвал:
- маладой дзяўчыны або нявесты, якая збіраецца да шлюбу (“А ў полі вярба
нахілёная”, “Стаіць верба над вадою”, “Стаіць вярба ў канцы сяла”),
- замужняй жанчыны, няшчаснай ў сям’і і разлучанай са сваімі блізкімі (“Не
стой, вербачка, над вадою”, “Ай, вярбіна, вярбінушка”, “Вясна красна к нам
прыйшла”),
- тугі, смутку, няшчасця (“Шумяць вербы каля грэблі”, “Ой, да выходзіла”),
- жыццёвай сілы, непатрабавальнасці да ўмоў, устойлівасці (“Пасярод двара
стаяла вярба”).
У народных беларускіх песнях вярба “нахілёная”,
“кучаравая”, “вілаватая”, “караністая”, “кудравая”. Да яе звяртаюцца
словамі “вербачка”, “вярбіца”, “вярбіна”,
“вярбінка”, “вярбінушка”.
Вярба часцей за іншыя дрэвы згадваецца ў беларускай паэзіі. Яе вобраз у творчасці
беларускіх паэтаў – гэта вобраз маці, маладой дзяўчыны, бабулі, сястры,
чараўніцы, часцей – прадстаўніцы жаночага полу (“Плакучая вярба” Максіма Танка,
“Ручэй” Якуба Коласа, “Вясною” Максіма Танка, “Вярба і дзяўчына” Ірыны
Касянковай, “Вярба над вадою” Петруся Броўкі і інш.).
Дрэва ў паэзіі выступае сведкам любоўных падзей (“Ручнікі” Веры Вярбы, , “У
зялёным садочку” Янкі Купалы, “Прыціхнуў боль” Аркадзя Куляшова).
У вершах вярба – гэта сімвал тугі, журбы, плачу. Аб гэтым сведчаць эпітэты “смутная”, “знясіленая”, “самотныя”,
“нямая”, “сумная”, “паніклыя”, “бедная” і інш. (“Вярба” Ніны Мацяш, “На
адвітанне” і “Вярба” Янкі Купалы, “Пад вярбою я з журбою” Рыгора Крушыны).
Вярба – сімвал роднага краю. Да яе паэты ў сваіх творах звяртаюцца з
просьбай і пытаннем (“Бунтуе рошчына ў дзяжы” Яўгеніі Янішчыц, “Паслухайце
ластавак” Кастуся Кірэенка, “Край мой” Генадзя Бураўкіна, “Чароўны край” Зоські
Верас і інш.).
Сёння вярба прарасла ўжо і ў свет святочна-сакральны, яна сімвал Вербнай
нядзелі (“Вялікдзень” Ірыны Багдановіч, “Вербніца” Івана Чыгрына, “Як вярнуцца
дахаты” Дануты Бічэль).
Такім чынам, у беларускіх народных песнях і аўтарскіх паэтычных творах
вобраз вярбы мнагазначны.
Выкарыстаная літаратура:
Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: у 5 т. / пад рэд. К. К. Атраховіча
(Кандрата Крапівы). – Мінск, 1978. – Т. 1.
Аўтар:
Гуліда Ксенія Русланаўна, вучаніца 9 “А” класа ДУА “Сярэдняя школа №8
г.Гродна” (хатні адрас: 230002 г.Гродна, вул. Багуцкага, д.2а, кв. 48; тэл.:
8029-8892655).
Кіраўнік:
Лойша Таццяна Віктараўна, настаўнік беларускай мовы і літаратуры ДУА
“Сярэдняя школа №8 г.Гродна” (хатні адрас: 230017 г.Гродна, вул. Багушэвіча,
д.38а, кв. 50; тэл.: 8029-5849222, е-mail: artish_tatiana@mail.ru ).